Möten med de allra yngsta

Att fånga intresset hos en teaterpublik kan vara en utmaning. Särskilt när publiken är bebisar. Hedvig Claesson är teaterregissören som mötte en rad nya förutsättningar när hon började jobba med småbarnsteater. Hon fascineras av arbetet med att nå fram till de allra yngsta, en publik som snabbt kan tappa intresset.

– Att jag började arbeta med barnteater är något av en slump, berättar Hedvig. Jag fick i uppdrag att regissera två barnpjäser på Norrbottensteatern, Dumstrut och Att döda ett tivoli. Det är två fantastiska pjäser som bygger på Dostojevskijs Brott och straff. Sedan dess har jag närmat mig barnteater mer och mer. Älskar det. Jag upplever en enorm frihet. Det är en ynnest att få växla mellan barn och vuxenteater. De olika världarna berikar varandra. I barn och ungdomsteater finns det utrymme för att ta publiken på ett större allvar. Dyka in i målgruppen och undersöka deras värld.

Från början är Hedvig utbildad inom film men sökte sig till teatern för 20 år sedan och har sedan dess arbetat på en rad olika teaterscener, bland annat Stockholms stadsteater, Riksteatern och Norrbottensteatern. Hon har regisserat föreställningen Bo som har satts upp på Teater Tre i Stockholm inom EU-projektet Small Size Performing Arts for Early Years och som är riktad till bebisar mellan 6 och 18 månader.
– I varje föreställning är det max femton bebisar i publiken och varje bebis får ha med sig högst två vuxna. Det är för att det inte ska bli för stor övervikt av de större i publiken, förklarar Hedvig.

Bebisarna sitter i sin vuxnas famn, längst fram. Skådespelaren Sara Myrberg är den som möter barnen i föreställningen.
– Och de är helt kapabla att möta situationen, menar Hedvig. När man är så liten är man framför allt trygg med sina närmaste vuxna och det har varit en del som vi behövde arbeta med i projektet. Hur vi får bebisarna att lita på Sara tillräckligt för att vilja titta på henne i de tjugo minuter som föreställningen pågår.

När det gäller att arbeta med småbarn är tajming och kontakt viktiga ingredienser. Sara börjar med att hälsa på varje bebis och bebisens medföljande i foajén innan föreställningen börjar. Möter blicken uppmärksamt och länge. Väl på scen har skådespelaren hela sitt fokus på dem. De är i kontakt. De vuxna är med som en förutsättning och ett stöd, men det handlar inte om dem. Till stor del utspelar sig skeendena i bebisarnas ögonhöjd. Ögonen är centrala. Och kroppens hastighet. För snabba rörelser skrämmer. Det är också en avvägning att hitta rätt mjukhet i rörelserna.

– På liknande sätt arbetade jag och Cecilia Nilsson med ögonkontakt i föreställningen Önskekonsert som var en pjäs för en vuxen publik, berättar Hedvig Claesson. När karaktären dör på slutet så bryter skådespelaren ”den fjärde väggen” – illusionen av att publiken inte är där – och möter blicken med varje person i publiken för ett ögonblick. När Sara Myrberg möter bebisarnas blickar före föreställningen är det en liknande känsla. Att visa att varje person är viktig. Att möta sin publik och att publiken får möta människan som är på scen.

Tiden har visat sig vara avgörande när det gäller arbetet med teater för bebisar förklarar Hedvig. Varje sektion måste hålla precis rätt längd för att publiken ska förstå men inte hinna tröttna. De får inte vara för korta och inte för långa.
– Varje sektion i föreställningen kallar vi för skärvor. Och varje skärva är en minut och nitton sekunder. Det är så lång tid bebisarna håller uppmärksamheten. Sedan börjar de bli rastlösa om man inte går över till en ny scen. Vi arbetade också mycket med ljuden. Bland annat hjärtljud. Föreställningen avslutas med att bebisarna får krypa fram och utforska de föremål som används på scen. Särskilt nycklarna lockar. De är väldigt goda att smaska på!

Just mötet är något som Hedvig menar har stor betydelse, kanske större än vad många tror. Inte bara för barnen utan för alla människor.
– I vår alltmer digitaliserade värld är teater viktigt. Att vara med i något som händer just nu. Bara nu. Att som vuxen ge sig det och att ge barn det. Vägen in i andra världar, in i andra berättelser.

Läs mer om Hedvig Claesson här.