En blå mustasch som får män att våga prata

– Vi behöver ändra på mansrollen, det visar ju #metoo, om inte annat. Visa att man kan vara både tuff och empatisk, säger Torsten Tullberg som leder arbetet med Mustaschkampen för Prostatacancerförbundet.

– Inom modevärlden väljer man nu oftare att visa mannen som feminin istället, men det har många män svårt att identifiera sig med. Vi behöver visa en empatisk man istället. Låt pojkarna få träna på att prata om känslor redan tidigt. Både på dagis och hemma.

Kopplingen mellan just manlig empati och prostatacancer och i förlängningen Mustaschkampen är självklar för Torsten som under de senaste tre åren arbetat med Prostatacancerförbundet och nu står vid rodret för Mustaschkampen. En roll han helhjärtat klivit in i. Så till den grad att han låtit färga sin mustasch tydligt blå, något som både väcker uppmärksamhet och blir en självklar ingång till ämnet.

 – De flesta känner inte till att prostatacancer är den vanligaste cancerformen idag. För män har inte vågat prata om det. Problemet med att skygga inför frågan är att man då missar informationen om att prostatacancer som upptäcks tidigt går att bota.

Torsten drabbades själv av prostatacancer 2011. Det upptäcktes av en slump när han tog ett PSA-prov och efter en lyckad operation är nu värdena bra. Den rejäla omskakningen som cancerbeskedet gav fick honom att tänka och sedan agera. Som erfaren varumärkesstrateg såg Torsten en möjlighet att hjälpa till med att driva en viktig fråga. En fråga som inte bara berörde honom själv utan även en stor del av vårt samhälle om man räknar in både cancerdrabbade och den krets av anhöriga och vänner som berörs i andra hand.

– Det är verkligen annorlunda att arbeta med ett projekt som tar så stor del av ens liv, förklarar Torsten. För mig är det existentiellt, att kunna hjälpa andra till ett bättre liv.  Jag har inte haft något roligare uppdrag än det här, eftersom det är så viktigt.

Genom att jämföra hälsobilagor kring män och kvinnors hälsa upptäckte Torsten att företag gärna annonserade i hälsobilagor om kvinnlig hälsa. Det var någon man ville förknippas med. Men få ville annonsera i samband med mäns hälsa. Företagen valde då istället att annonsera i andra, mer klassiskt manliga, sammanhang.

För att kunna samla in pengar till forskning och skapa opinion lanserades Mustaschkampen. Symbolen blev en blå mustasch, en pendang till Rosa bandet.  Sedan starten för ett par år sedan har Mustaschkampen haft stora annonskampanjer, arbetat med en rad sponsorer och kända personer. Till exempel Börje Salming som har ställt upp och pratat i många olika sammanhang. En välkänd profil som både är tuff och kan prata om känslor.

– Män äter över lag sämre och tränar mindre än vad kvinnor gör, berättar Torsten. De tar inte hand om sig och dör också i genomsnitt fyra år tidigare. I år satsade vi på att förknippa Fars dag med mäns hälsa ur barnens perspektiv. Varför tar inte min pappa hand om sig så att han lever längre?

Mätningar visar att i landsting där det görs fler PSA-test är det lägre dödlighet i prostatacancer. Socialstyrelsen håller nu på att utreda om man ska införa allmän screening av prostatacancer.

– Innan jag fick prostatacancer hade jag aldrig pratat om sjukdomar med mina kompisar. Nu har de börjat berätta för mig om allt möjligt för att de vet att jag håller på med det här. Det har blivit fritt fram, på något sätt, berättar Torsten. Kanske går det åt rätt håll. Yngre män har betydligt enklare att prata om känslor, de är inte alls lika blockerade som vi äldre.

Läs mer om Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen